Geen leraar, wat nu?!?!?

Gepubliceerd op 7 januari 2020 13:21

Het gaat steeds vaker voorkomen. Een volle klas zonder leraar. Het zal ook steeds vaker voorkomen dat de kinderen dan naar huis gestuurd gaan worden. Is er dan echt geen oplossing? Zou het dan niet toch beter zijn om ouders voor de klas te zetten, zelfs als deze geen opleiding hebben?

Wellicht is het een idee om onder leiding van een ouder, de kinderen spelletjes te laten spelen. Ik hoor u al denken, is dat onderwijs? Leren de kinderen dan wel wat? Er is veel wetenschappelijk bewijs dat spelletjes de resultaten op school ten goede komen. Uit onderzoek van Marzano uit 2010 blijkt dat “het gebruik van educatieve spellen geassocieerd wordt met een 20% hogere score op schoolresultaten”.

Alle zoogdieren leren door te spelen. Baby tijgers leren door te stoeien met hun broertjes en zusjes om hun terrein af te bakenen. Wij geven onze baby’s ook speelgoed. Dit is niet alleen om ze te vermaken, maar ook om te leren. Als we naar school gestuurd worden mag het van oudsher ineens niet meer leuk zijn en worden er geen spelletjes meer gespeeld. Gelukkig is er een trend om juist weer meer spelenderwijs (en bewegend) te leren.

 

Het gebruik van educatieve spellen wordt geassocieerd met een

20% hogere score op schoolresultaten

Spelletjes hebben veel te bieden aan een klaslokaal. Spelletjes zijn motiverend, houden de aandacht van de leerlingen vast, zijn goed voor het zelfvertrouwen en verbeteren de kennis en vaardigheden op een leuke manier. Het competitieve element zorgt er vaak voor dat de aandacht van de leerlingen lang vastgehouden kan worden. Bovendien wordt leren op deze manier in de hersenen geassocieerd met iets leuks.

Welke kennis en vaardigheden kan je goed oefenen met spelletjes? Bijna alle! Er zijn veel spelletjes die een bepaald onderwerp uitdiepen, zoals rekenen, spelling, aardrijkskunde en verschillende talen. Met een beetje creativiteit door spelletjes zoals Pictionary of Jeopardy in te zetten, kan je bijna elk vak op een leuke manier aan de kinderen aanbieden.

 

Daarnaast zijn spelletjes extreem geschikt om de executieve vaardigheden aan te leren. Er zijn 11 executieve vaardigheden. Wetenschappers Dawson & Guare hebben deze in detail besproken. Voorbeelden van deze vaardigheden, zijn planning, strategisch handelen, time-management, zelfbeheersing, controle over de emoties, initiatief nemen, flexibiliteit etc. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand vals speelt? Kan je wel op je beurt wachten? Begin je met het lezen van de spelregels, of ga je gewoon beginnen?

 

In het wetenschappelijke tijdschrift Nature heeft eerder dit jaar een artikel gestaan met de conclusie dat wanneer kinderen met gedragsproblemen 30 minuten per dag gestructureerd spelletjes spelen, het effect hetzelfde is als de meest effectieve therapie. Spelletjes zijn dus net zo effectief, maar wel goedkoper en minder tijdrovend.

 

Wat kunnen de ouders/leraren doen om spelletjes goed in te zetten? Volg het volgende simpele stappenplan:

  1. Zet doelen. Wat ga je leren?
  2. Observeer de kinderen tijdens het spel. Wees bewust wanneer je wel en niet ingrijpt. Over het algemeen is pesten of fysiek geweld een goede reden om in te grijpen. Anders, kan het ook prima zijn om het te laten gebeuren en bij de evaluatie te bespreken wat er beter had kunnen gaan.
  3. Wat waren de doelen? Hebben we die bereikt? Wat ging goed? Wat kan er beter? Laat de kinderen zelf de antwoorden geven.

 

Er zijn al verschillende partijen in de markt die “spellenpakketten” voor scholen aanbieden. Er zijn ook partijen die cursussen geven hoe spellen in te zetten. In een wereld die steeds meer online afspeelt, is het goed om juist het offline gedeelte en het samenspel te stimuleren. Ik roep de onderwijsinstellingen op om hier meer werk van te maken.

Kortom spelletjes spelen in de klas is een goede manier om te leren. Het maakt het onderwijs attractief, effectief, houdt de aandacht goed vast en dat allemaal met een hoop plezier! In plaats van kinderen naar huis te sturen, laat kinderen onder begeleiding van een welwillende ouder de hele dag spelletjes spelen. Is het een structurele oplossing voor het lerarentekort? Waarschijnlijk niet, maar het zal het onderwijs in Nederland wel ten goede komen en dat is hard nodig!

 

Alon Nir


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.